Digitale studieteknikker
Digitale studieteknikker

Digitale studieteknikker

Nå er vårsemesteret og emnet digital markedsføring endelig i gang. Emnet er delt opp i fire deler, hvor første del handler om digital økonomi og forretningsmodeller og blir ledet av Arne Krokan. Denne uken har vi hatt om delingsøkonomi, viktigheten av tillit og digitale studieteknikker. Arne Krokan har i den forbindelse hentet inn universitetslektor Marianne Hagelia som er forfatteren av boken «Digital studieteknikk: Hvordan lære i informasjonssamfunnet». Jeg fattet med en gang interesse for Hagelia og hennes tanker og meninger rundt studieteknikker. Så da vi fikk i oppgave å skrive et innlegg om et tema som interesserte meg ble valget enkelt.

Digitale studieteknikker

Det finnes uendelig mange forskjellige studieteknikker, både analoge og digitale, men hva fungerer egentlig best? Svaret på det er komplekst fordi alle studenter har forskjellige forutsetninger. Noen liker å fokusere på foreleser, andre noterer alt foreleseren sier og noen skriver stikkord. Under forelesninger ble vi introdusert for en teknikk som heter samskriving. Den går ut på at man bruker digitale hjelpemidler til å skrive sammen med medstudenter. Her kan man bruke OneNote eller Google Docs. Dette er digitale plattformer som lar deg dele dokumenter, slik at alle kan redigere samtidig. Teknikken gjør deg bevist på hva du noterer og gir deg innblikk i hva medstudenter oppfatter som viktig og interessant i forelesningen. Teknikken gir deg også fordeler som du ikke får ved å notere alene. I en forelesning er tempoet ofte høyt og det kan være vanskelig og få med seg alt. Når man er flere som samarbeider blir det lettere å få med seg flere viktige momenter, samt det blir mer oversiktlig.

digital studieteknikk

Plattformer i studieteknikker

Hvordan påvirker digitale plattformer studieteknikken vår? Canvas, StudentWeb, TimeEdit, Messenger, Office 365, WiseFlow og Zoom er alle digitale plattformer vi bruker i skolehverdagen vår, mens campus, biblioteket og kafeer er fysiske plattformer. Både digitale og fysiske plattformer er en del av studieteknikken vi studenter bruker.

Plattformer har alltid vært en del av hvordan vi studenter lærer og tar til oss kunnskap, men det siste 10 årene har de tradisjonelle læringsplattformene fått besøk av de digitale plattformene. Klasserommet, biblioteket og andre fysiske plattformer er fortsatt en stor del av læringsmiljøet, men de digitale plattformene har tatt over noe av jobben til de tradisjonelle. Vi må ikke møtes for å lese gjennom oppgaven vår eller gjøre kollokvie oppgaver lenger, men det betyr ikke at vi ikke skal det. En krysning av fysiske plattformer, digitale studieteknikker og digitale plattformer ser jeg på som en god studieteknikk. En god studieteknikk for meg inneholder litt av alt. Møtes på biblioteket og campus hvor vi kan le, lese og lære ved hjelp av digitale plattformer, hverandre og forelesninger

Har korona påvirket studieteknikken min?

Under koronapandemien har studieteknikken til veldig mange studenter blitt endret. Det har ihvertfall min studieteknikk. Jeg og kollokviegruppen min var studentene som var på biblioteket gjennom hele semesteret og enda mer under eksamensperioden. Vi gjorde oppgaver og pugget sammen. Vi brukte også digitale plattformer som samskriving på oppgavene og quizlet for å teste hverandre. Da Norge ble stengt ned mistet vi alle de fysiske plattformene våre. De ble erstattet med Zoom, og som hele Norge nå vet så er det ikke like lett å sitte seks stk på Zoom som det var å sitte seks stk på et grupperom. Jeg mener studieteknikken min ble endret til det negative. Digitale plattformer og digital studieteknikk har uten tvil kommet for å bli i en normalsituasjon, men det kan aldri erstatte de fysiske plattformene og studieteknikkene helt. En Zoom forelesning blir aldri like engasjerende som en ekte forelesning. Den fysiske kontakten vi går glipp av er essensielt for oss studenter for å holde motivasjonen oppe over lengre tid.

Så ja, korona har påvirket studieteknikken min, tildels til det negative, men hvis jeg skal trekke ut det positive så har vi studenter fått ett enormt innblikk i hvordan vi i enda større grad kan dra nytte av digitale plattformer, hjelpemidler og studieteknikker. Det er elementer vi kan dra med oss inn i den nye normalhverdagen slik at vi til syvende og sist sitter igjen med en studieteknikk som generasjoner etter oss bare kan drømme om.

/Sivert

6 Comments

  1. Fredrikke Linnea Eriksson

    Kjempe fint innlegg Sivert!
    Her er det veldig mye bra, og spesielt bra at du har lagt inn en egen problemstilling og drøftet rundt dette og dermed kommet med en konklusjon.
    Det er også veldig gøy at du har tatt til deg tilbakemeldingene og lagt inn bilder og overskrifter til avsnittene dine.
    Strukturen på innlegget er kjempe fint, og gjør det veldig lett å følge med å lese teksten din, veldig bra!
    Til neste gang kan det kanskje være morsomt å legge inn et intervju eller kommentarer fra medelever eller et familiemedlem, som bryter litt med dine egne oppfatninger rundt studieteknikker, bare et tips fra min side, synes innlegget er veldig bar sånn som det er også.
    Jeg synes også det er veldig fint at du har dratt inn plattformer, både digitale og fysiske opp mott studieteknikker, det er nok ikke så mange som er bevisst på sammenhengen.
    Bra jobba!!:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.