Like stor trussel som elbilen?
Like stor trussel som elbilen?

Like stor trussel som elbilen?

I tidligere innlegg har jeg snakket mye om kunstig intelligens og dets konsekvenser samt fordeler. Idag skal jeg snakke om kanskje en enda mer spennende teknologi, nemlig 3D print. Arne Krokan ga oss en innføring i muliggjørende teknologier forrige uke. Deriblant 3D print og AI. Vi diskuterte hva disse teknologiene egentlig vil føre til i Norge. Vil ny teknologi slå beina av gamle teknologier og bransjer? Hvordan vil det påvirke Norge? Det skal jeg snakke om idag.

3D printing – trussel eller innovasjon?

Du har kanskje hørt om 3D printing før. En printer som printer figurer i plast eller metall. På bare noen timer kan du ha en fungerende 3D modell av omtrent hva som helst. Fordelen med det er at du kan ta og føle på modellen og ikke bare se det i et dataprogram. Du kan kjapt gjøre endringer på prototypen og etter noen timer med printing teste ut endringene. Equinor er en av mange norske bedrifter som har begynt å prøve ut 3D printing som teknologi.

Som nevnt er Equinor en av mange norske bedrifter som har begynt med 3D printing. Som Brede Lærum, leder for implementering av 3D-print i Equinor, selv sa til Tu.no «vi vil gå fra just in case til just in time» (TU.no). Equinor vil altså gå fra å ha et lager med reservedeler i tilfelle noe skulle skje, til å ha et virtuelt lager som produserer hvis noe skjer. På den måten kan Equinor unngå store lagere med tusenvis av reservedeler til å kun ha råvare på lager og produsere delen de trenger på bare noen timer. Det gjør at selskapet kan spare på flere plan. Når de før kjøpte inn deler fra eksempelvis Kina kan de nå produsere ute på plattformene isteden.

Det er flere eksempler som Lærum (TU.no) peker på, pakninger er et godt eksempel på dette. Equinor må kjøpe store pakker med pakninger som har begrenset holdbarhet og de ender ofte med å kaste mye av det. 3D print gjør det mulig å printe de pakningene de trenger relativt raskt, og slik redusere svinn. Equinor hadde også en elektromotor hvor en kjølevifte ble ødelagt. Det fantes ikke kjølevifter til elektromotoren på markedet, men Equinor fikk 3D-printet en ny vifte basert på den ødelagte. Dermed unngikk Equinor å bytte hele elektromotoren, som var alternativet. Det ga en besparelse på 90%.

3d print

3D printere åpner mange nye dører samtidig som det kanskje lukker like mange. Teknologien gir nye måter å produsere på og potensialet er stort. Equinor måtte fortsatt ha en ny vifte/elektromotor. Konsekvensen av at det ble 3D printet i Norge er ikke at det blir produsert et annet sted. Tidligere ble delen kanskje produsert av mennesker i Kina og transportert på fly til Norge. Nå er disse leddene luket ut og når volumet av 3D printing blir enda større vil det være kroken på døra for mange bedrifter.

Elbiler og 3D printing, hva har det til felles?

3D printing er ikke det første jeg tenker på når det er snakk om trusselen på oljeindustrien, men kan 3D printing være en like stor trussel som elbilen? Det virker kanskje rart at teknologien Equinor satser på i oljeindustrien også kan være med på å ødelegge den.

41 prosent av flyfrakten, 37 prosent av containertrafikken og 25 prosent av lastebiltransporten kan bli utfordret av teknologien. Det høres ut som veldig høye tall, men i følge en analyse fra PwC kan 3D-printing gjøre disse tallene til en realitet allerede i 2030 (DN.no) Fra et miljøperspektiv vil det nok være mange som jubler over disse tallene, men det vil antageligvis påvirke hundretusener av arbeidsplasser verden over. 3D print gjør det mulig å sende råvarene en kortere distanse enn uten teknologien. Når man sender aluminium fra Norge til Kina som produserer deler til fabrikken i Tyskland. Deretter blir produktet montert og sendt til kunden i eksempelvis Norge. Teknologien åpner nå for å sende aluminium rett til Tyskland hvor delene 3D printes. I fremtiden kan kanskje aluminiumet sendes enda nærmere sluttbruker og dermed kutte ut leddet i Tyskland også.

Personlig syntes jeg teknologien virker spennende og at det bare er fantasien som setter grenser for hva man kan bruke det til. Jeg tror 3D printing blir en stor konkurrent i mange bransjer fremover, ikke bare oljeindustrien.

/Sivert

Kilder

3 Comments

  1. Fredrikke Linnea Eriksson

    Heisann Sivert:)
    Nok en gang et veldig bra blogginnlegg!
    Veldig morsomt at du har valgt å ta for deg 3D printing i Equinor, siden kjæresten min jobber der, og jeg føler jeg kjenner organisasjonen, hehe 🙂
    Jeg synes du har skrevet et veldig interessant innlegg og viser til masse spennende fakta, og har veldig fine refleksjoner rundt dette, og ser konsekvensene av utviklingen, veldig bra:)
    Det kunne vært spennende å vise til en video som viser til noe av dette kanskje, dersom det finnes. Du kan også kanskje legge inn noe om 3D i tittelen, slik at leserne dine får en liten smakebit på hva innlegget handler om.
    Veldig bra jobbet!!:) Fortsett sånn 🙂

  2. Pingback: Kommentar til Like stor trussel som elbilen? av Sivert Lindahl | DIG2100 (2103)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.