Leie istedenfor å eie?
Leie istedenfor å eie?

Leie istedenfor å eie?

Hvor ofte bruker nordmenn bilen sin? Ifølge en TV2 artikkel brukes bilen i gjennomsnitt bare 3,2 prosent av tiden (Williksen 2019). Det betyr at Norges bilpark står stille i over 23 timer av døgnet. Er det egentlig nødvendig at vi har så mange biler eller finnes det en bedre måte å håndtere Norges bilpark?

Kan Nabobil være løsningen på problemet? Nabobil er en tjeneste som lar privatpersoner leie ut og leie biler av rett og slett naboen. Ved å ikke eie sin egen bil åpner det for store besparelser i privat økonomi, da man kan kutte ut veiavgift, forsikring, service, reparasjoner og vedlikehold.

Hva er en digital plattform?

En digital plattform er en forretningsmodell som legger til rette for enkle kundeforhold, eksempelvis utleier og leietaker. Plattformen bidrar til å legge til rette for partene og tar ofte en liten prosentandel av leiesummen som en slags avgift for å bruke plattformen. Den store fordelen til digitale plattformer er at det skaper verdi gjennom å senke transaksjonskostnadene. Det vil si at plattformen rett og slett gjør hele prosessen enklere for både utleier og leietaker. Leietaker slipper å forholde seg til mange annonser på ulike plattformer (f.eks i avisa, på Finn.no etc.), og får heller mange alternativer samlet på en digital plattform. Digitale plattformer vil alltid ha en tilknytning til nettverkseffekter. Det betyr at brukerne av plattformen er avhengig av hverandre og av den grunn øker verdien for neste potensielle kunde. Flere utleiere og leietakere vil dermed gi en høyere verdi.

Nabobil

Nabobil bruker en slik digital plattform som forretningsmodell. Privatpersoner med ønske om å leie bil blir knyttet sammen med privatpersoner som ønsker å leie ut bil. Konseptet ligger nesten i navnet, du skal kunne leie en bil i nabolaget ditt enkelt og effektivt. Tjenesten er tilgjengelig over hele Norge, men den har fått best fotfeste i de største byene. Når du åpner appen i Oslo vil du finne hundrevis av forskjellige biler. Gjennom privatutleie av bil ønsker Nabobil å øke utnyttelsesgraden til biler i Norge.

parkerte biler

Det er relativt enkelt å komme i gang med Nabobil som både utleier og leietaker. Du laster enkelt ned appen i App Store eller Google Play og registrerer en bruker med førerkort og BankID. Når det er gjort kan du leie bil eller enkelt legge ut din egen bil for utleie. Du velger leieperiode og appen anbefaler biler utifra enkle kriterier du huker av, eksempelvis SUV og familiebil.

Jeg er student i Oslo, alle vennene mine er også studenter og ingen av oss har bil, men vi vil på hyttetur. Nabobil er da perfekt for oss studenter. Jeg leier en bil direkte fra leiligheten min og går ikke mer enn 500 meter til bilen og åpner bilen med appen. Deretter drar vi på hyttetur og når vi skal levere bilen igjen er det like enkelt. Jeg parkerer bilen innenfor et anvist område (ofte flere gater med gateparkering), knipser 8 bilder av bilen og låser bilen med appen. Flytting og handleturer til Ikea er andre eksempler hvor appen er nyttig.

Transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader består i følge Arne Krokans bok «Nettverksøkonomi» av seks steg: søkekostnader, informasjonskostnader, forhandlingskostnader, beslutningskostander, evalueringskostnader og tvangskostnader. Dersom tjenesten har lave transaksjonskostnader skal det mindre til for at kundene velger å gjennomføre kjøpet/benytte seg av tjenesten (Krokan 2019, 71)

  • Søkekostnader er tiden man bruker på å finne ulike alternativer du som forbruker har. Tradisjonelt finnes det mange utleiefirmaer som Hertz, Avis, Oslo bilutleie og sikkert mange flere. I tillegg til disse har du de heldigitale utleiefirmaene som Nabobil, bilkollektivet og Bybil. For leietakere er søkekostnaden stor da det er mange alternativer, men på utleier siden er søkekostnadene lave. Det er fordi det ikke er mange konkurrenter til å leie ut bilen privat, men digitaliseringen av bransjen har gjort at søkekostnadene er mye lavere enn de var før. Tiden du bruker på å identifisere de ulike alternativer er altså søkekostnaden.
  • Informasjonskostnader er tiden man bruker på å finne informasjon om de ulike alternativene. Her har også digitaliseringen gjort at informasjonskostnadene er relativt lave sammenlignet med eksempelvis 10 år tilbake i tid. Nabobil har en FAQ hvor de enkelt forklarer hele prosessen. De har gjort det lett å finne den informasjonen man trenger og informasjonskostnaden er derfor relativt lav.
  • Forhandlingskostnader er vilkårene tjenesten har nå du benytter deg av den. Hos Nabobil er det snakk om førerkortkrav, pris og tilgjengelighet. Industrisamfunnet har senket forhandlingskostnader gjennom standardiserte priser og leveransevilkår (Krokan 2019, 76). Nabobil sine forhandlingskostnader forblir derfor relativt lave.
  • Beslutningskostnader er tiden man bruker på bestemme seg for å leie. Gjør Nabobil det lett å ta en beslutning? Nettsiden/appen til Nabobil gjør det lett gjennom å vise til tidligere fornøyde kunder som forteller om sine positive opplevelser. Du kan også se vurderinger av utleiere fra tidligere leietakere. Dette er med på å senke beslutningskostnadene.
  • Evalueringskostnader er kostnaden etter vi har brukt tjenesten eller produktet. Etter endt leieperiode evaluerer du leieprosessen. Leverte Nabobil den tjenesten du forventet eller var opplevelsen dårligere enn forventet? Slike evalueringer fra tidligere leietakere sørger derfor for at evalueringskostnadene blir lavere.
  • Tvangskostnader oppstår i tilfeller hvor tjenesten ikke leverte som forventet og du må brukt tid og ressurser på å klage. Hos Nabobil kan det eksempelvis være at en elbil ikke er ladet opp når du starter leieperioden og du må bruke tid på å lade bilen for å kunne gjøre det du hadde tenkt. Nabobil har tiltak for å senke tvangskostnadene. Utleier dokumenterer bilen ved hjelp av bilder av utsiden og dashbord før utleie og leietaker gjør det samme etter endt utleie. Da har man dokumentasjon om når eksempelvis skader kan ha oppstått. Nabobil har også inkludert forsikring i leieforholdet.

Nabobil er altså en tjeneste som gjør det å leie bil enkelt og kostnadseffektivt gjennom en digital plattform som skaper et nettverk av utleiere og leietakere. Nabobil er tilgjengelig for alle og lar deg enkelt finne en bil som passer deg og ditt behov i ditt nærmiljø. Gjennom den digitale plattformen har de fått en unik posisjon for både utleiere og leietakere, samt senket transaksjonskostnadene.

/Sivert

  • Krokan, Arne . 2019. «Nettverksøkonomi.» I Nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers økonomi, av Arne Krokan. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
  • Williksen, Frank. 2019. TV2. 22 April. Funnet Januar 22, 2021. https://www.tv2.no/a/10548724/.
  • Nabobil.no AS. u.d. Nabobil. Funnet Januar 22, 2021. https://www.nabobil.no

One comment

  1. Fredrikke Linnea Eriksson

    Hei Sivert,

    Nok et flott blogginnlegg, du skriver veldig fint, og svarer godt på oppgaven. Det er også supert at du har skrevet om både nettverkseffekter og transaksjonskostnader, i den sammenheng kunne du også muligens skrevet noe om delingsøkonomi, kanskje.. 🙂
    Ellers er det super at du henviser til kilder i løpende tekst, det liker jeg.
    Det sagt kan du gjerne begynne å tenke på kreative måter å løse oppgavene på, her kunne du for eksempel kanskje lagd en video snutt av bruk av tjenesten, eller bare n video av deg selv som fremfører teksten, et intervju eller noe annet, det finner du ut av!

    Stå på, du er flink:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.