Kari Traa – Bærekraft eller grønnvasking?
Kari Traa – Bærekraft eller grønnvasking?

Kari Traa – Bærekraft eller grønnvasking?

Kari Traa er et norsk sportstøymerke startet av Kari Traa helt tilbake i 2002. Merket gikk internasjonalt ved å lansere i Europa i 2006 og i USA i 2015. Det er hatt en helt formidabel vekst og er nå det raskest voksende sportsmerket i Europa (Kari Traa, u.d.).

Da Kari Traa startet selskapet var idretten stort sett mannsdominert. Når Kari fikk sorte og grå maskuline klær fra sponsorer, valgte hun å klippe av logoen og sy den på sine egne hjemmelagde klær. Klærne ble så populære blant venner og skimiljøet at hun valgte å starte en forretning på hobbyen (Kari Traa u.d.). Slik ble merket Kari Traa født.

Grønnvasking?

Hva er grønnvasking? Grønnvasking er enkelt å greit å snakke høyt om bærekraft, miljø og klima og samtidig ikke gjøre noe for at verden skal bli mer bærekraftig og klimavennlig (Gronnvasking.no u.d.). Ingen vil bli sett på som såkalte grønnvaskere, det skader merkevaren og tilliten til forbrukere. Derfor har Grønnvasking.no flere tips til hvordan man kan unngå å være en grønnvasker, men heller være en samfunnsbygger. Først og fremst er det viktig å aktivt jobbe mot mer bærekraft og mindre klimautslipp totalt sett.

Hva gjør Kari Traa for å være samfunnsbyggere?

Fra utsiden av Kari Traa ser det ikke ut som de gjør veldig mye for å være samfunnsbyggere. Det er fordi de har tatt ett valg om å ikke bruke bærekraft som et element i markedsføringen før de er trygge på at de har gjort alt for å være mest mulig bærekraftig til enhver tid. Mindsettet virksomheten har til bærekraft er et godt mindsett å ha. De skryter ikke av noe når de vet at kan gjøre bedre.

På nettsidene sine har de side opp og side ned om hva de gjør, hvorfor de gjør og hvordan de gjør med tanke på bærekraft. Det beste eksempelet er Wastelayer-kolleksjonen. Wastelayer kolleksjonen er en kolleksjon hvor Kari Traa prøver å produsere klærne sine enda mer bærekraftig. De har derfor utviklet et stoff hvor hele 30% består av avkapp fra andre kolleksjoner (Kari Traa u.d.). Avkappet er materiale som i andre tilfeller ikke kunne blitt brukt, men Kari Traa har utviklet en metode som lar dem bruke avkapp i nye produksjoner.

Skjermdump fra karitraa.com

Nå tenker du kanskje «Bra at de klarer å bruke avkapp» og ja, det er bra at de klarer å bruke avkapp, men betyr det at man skal gi seg der? Nei, er det enkle svaret. Det kompliserte svaret er at man alltid kan bli bedre og Kari Traa har valgt å dele sin metode for å bruke avkapp med alle. De mener at bransjen som helhet kan utvikle enda bedre metoder for bærekraftig produksjon hvis alle er åpne og ærlige om hvordan og hva.

Når det kjem til til bærekraft bør me være mindre konkurrentar og meir partnarar. Let oss finne løysningar i lag!

Kari Traa u.d.

Sitatet er hentet fra nettsiden til Kari Traa og gjenspeiler hva virksomheten tenker om bærekraft og bransjen. Det blir for dumt at alle aktørene i bransjen skal sitte på hvert sitt kontor å prøve å bli bærekraftig når man kan sitte sammen å oppnå akkurat samme resultat, bare mye fortere.

Kari Traa har tatt et stort skritt på veien til å bli mer bærekraftige, men det er fortsatt mye mer man kan gjøre. Det at en av mange kolleksjoner er blitt mer bærekraftige er ikke nok, men alle kolleksjonene må ta de skrittene. Flere og bedre metoder for produksjon må utvikles og klimautslipp i transporten av kolleksjonene må bort.

Kari Traa og bransjen

Fra en utenforstående person ser det ut som Kari Traa er flere steg foran resten av bransjen i veien mot en bærekraftig bransje, men hvordan ser bransjen som helhet ut om 10 år?

Om 10 år tror jeg endelig vi kan se samarbeid på tvers av merker og konkurrenter. Bransjen jobber aktivt med å utvikle nye og bedre metoder uansett hvor langt de har kommet. Det er kanskje ønsketenking, men jeg håper virkelig bransjen kan ta seg selv i nakken og rett og slett bare jobbe sammen for felleskapets beste.

Konklusjon

Kari Traa tar aktive valg mot en mer bærekraftig tankegang og produksjon. De vet at de kan bli bedre og de vet at de må bli bedre. Samtidig ser jeg på Kari Traa som bransjeledende på bærekraft. De motiverer resten av bransjen gjennom å lede med eksempel samt de deler det de lærer med resten av bransjen. Nå gjenstår bare et samarbeid på tvers av virksomheter, hvor de alle jobber aktivt sammen mot en bærekraftig bransje. Først da tror jeg det blir virkelig bra.

/Sivert

Kilder

  • Kari Traa. u.d. karitraa.com Funnet Mars 15, 2021 . https://www.karitraa.com/no-no/blog/about-us/stories-about-kt.html.
  • —. u.d. karitraa.com. Funnet Mars 15, 2021. https://www.karitraa.com/no-no/bærekraft/.
  • —. u.d. karitraa.com. Funnet Mars 15, 2021. https://www.karitraa.com/no-no/blog/about-us/environmental-social.html?fbclid=IwAR2BXHNCi1OW19xdS7StRjkS9lLEPhHf-Sqe7lS5BJ22BC2Qtr1sKtXY2dQ.
  • Grønnvasking. u.d. gronnvasking.com. Funnet Mars 15, 2021. https://gronnvasking.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *