Hvordan komme i gang med OKR
Hvordan komme i gang med OKR

Hvordan komme i gang med OKR

Vi er nå halvveis i fordypningsemnet digital markedsføring og begynner på tredje del av kurset. Delen ledes av foreleser Karl Philip Lund og handler om e-varehandel. Fremover skal vi utvikle og lansere vår nettbutikk. Det gleder jeg meg til og i den forbindelse skal vi ta for oss teamet OKR.

OKR er et system som hjelper bedrifter med å effektivt nå sine mål. Flere av verdens største bedrifter bruker OKR aktivt, eksempelvis Google, Amazon og Spotify. Ifølge Karl Philip Lund er det likevel fortsatt få norske bedrifter som bruker OKR. Derfor vil jeg ta for meg hvordan OKR fungerer.

OKR – Hva står det for og hva er det?

OKR står for objective, key results og er et enkelt styringssett som knytter målene til selskap, team og medarbeidere sammen for å omsette strategi til målbare resultater. Styringssettet handler om å svare på to grunnleggende spørsmål i alle ledd i organisasjonen:

  • Objective: Hva ønsker du å oppnå?
  • Key results: Hvordan har du tenkt å komme dit?

Objective er altså retningen, mens key results er hvordan du skal komme dit.

Hvorfor bruke OKR?

OKR er som sagt et enkelt styringssett. Det bidrar til høyere gjennomføringskraft, økt engasjement samt tydelighet. Karl Philip Lund trekker frem fire fordeler ved å bruke OKR:

  • De viktigste målene i bedriften kommer til overflaten.
  • Alle i bedriften får vite hva som er viktig
  • Du får vite hordan alle ligger an i forhold til målene
  • Alle i bedriften vet hva som foregår

Hva er en god objective?

Ifølge Karl Philip Lund er en god objective en kort, konsis setning som er inspirerende. Setningen handler om hva teamet skal oppnå i neste periode, samt en setning hvor ambisjonen gir mening for hele teamet. Videre burde målet være tidsbestemt og mulig å gjennomføre uten å være avhengig av andre. Slik kan man ikke skylde på andre dersom målet ikke blir gjennomført som planlagt.

Hva er gode key results?

Key results er delmål under teamets objective mål. Disse målene burde være målbare og det burde ikke være flere enn ca. 2-5 key results per objective.

Hvordan komme i gang med OKR i din bedrift?

Som med alle endringer i en bedrift er det lurt å starte i det små. Implementer OKR for eksempelvis en ledergruppe eller et lite team av ansatte som liker å teste ut nye ting. La teamet teste systemet for en satt periode og evaluer erfaringene teamet gjør. Karl Philip Lund nevner også en del tips for å implementere OKR i din bedrift:

  • Send ut nyttige lenker til nøkkelpersoner i bedriften.
  • Hold et introforedrag om OKR, gjerne lei noen inn som kan mye om OKR.
  • Hold en OKR-workshop hvor man blir kjent med og implementerer system i teamet sammen.
  • Avtal hvordan dere skal skrive ned OKR, slik blir det et ensformig og transparant system.
  • Avtal hvordan dere skal rapportere ukentlig.
  • Presenter for hverandre i slutten av perioden.

Som sagt evaluerer dere etter gjennomført testing med teamet og implementerer deretter i resten av bedriften. Slik vil det bli lettere for hele bedriften å gjennomføre når noen har fått seg litt erfaring og kan dele denne.

Verktøy for OKR

Det finnes mange forskjellige verktøy for OKR, men Karl Philip Lund anbefaler at man kjører OKR-styringssettet i en periode før man velger et verktøy. Lund anbefaler at man bruker allerede eksisterende verktøy i bedriften og når man har gjort seg erfaringer med OKR kan man velge det verktøyet som passer bedriften best.

Oppsummering

OKR er et et effektivt styringssett som lar deg knytte målene selskap, team og medarbeidere sammen for å omsette strategi til målbare resultater. Systemet tydeliggjør hva som er viktig i den kommende perioden og hva bedriften holder på med til enhver tid.

Kilder

  • https://inevo.no/blogg/hva-er-et-godt-okr-objectiveambisjon/
  • https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

2 Comments

  1. Pingback: Hvordan komme i gang med OKR | DIG2100 (2103)

  2. Dette er et fint innlegg, Sivert! Du skriver godt, er flink med kildehenvisning, både oppsummert og i løpende tekst. I tillegg har du god struktur, og skriver et fint sammendrag. Men jeg synes det er litt kort, så jeg utfordrer deg til å skrive 1000 ord neste gang. 400 ord ekstra kunne gitt dette innlegget mer dybde, og da tror jeg det hadde vært supert. I tillegg vil jeg gjerne se bilder i innlegget ditt også 🙂

    Bra jobba!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *