Refleksjonsnotat
Refleksjonsnotat

Refleksjonsnotat

Planlegging

Planleggingsfasen er en av de viktigste fasene fordi den legger grunnlaget for prosessen videre. Her er det viktig at vi henter inn aktuell informasjon som er viktig for både planleggingen av nettbutikken, opprettelsen og gjennomføringen.

Hva gikk bra?

Først tenkte jeg å ta for meg det som gikk bra med planleggingsfasen før jeg går videre til hvilke utfordringer vi støtte på. Innledningsvis hadde vi litt trøbbel med å velge ett produkt vi skulle lage en nettbutikk for. Vi vurderte 2 forskjellige varianter, hvorav den ene involverte en tredjepart som vi da villa ha lagd en nettbutikk for. Vi bestemte oss tidlig for at vi droppet den ideen og kjørte på med vårt eget produkt. Det valgte vi fordi vi syntes det var veldig mye lettere å kun forholde oss til gruppen vår og ingen tredjepart som kanskje ikke vill blitt fornøyd med sluttproduktet vi leverer.

Det som gjorde at vi endte med dette produktet er fordi vi alle syntes det er viktig med bærekraftige valg og en tote bag bidrar til til nettopp det. Selvom ikke selve produktet er 100% gjenvunnet materiale f.eks så elliminerer det bruken av ganske mange plastposer. Den andre grunnen var at vi føler det mangler tote bags som er moteriktige og trendy. De tote baggene som er på markedet er ofte proppet full av reklame og promotering for bedrifter og organisasjoner.

Utfordringer

I planleggingsfasen er det flere ting som kan by på utfordringer. Vi har jo satt oss noen OKR mål som vi selvfølgelig ønsker å nå og det byr jo på flere utfordringer. Hvordan skal vi klare å oppnå disse målene er jo det første jeg tenker på da.

Vi fikk gjennom en Facebook-konkurranse 5 gavekort på 150$ hver, men disse vil vi ikke få utlevert før 2. juni ca. Det betyr at vi eventuelt må bruke våre egne penger på Facebook/Instagram ads i startfasen. Det er en kostnad vi ikke tenkte vi måtte ta selv når vi satte oss OKR målene. Så hvordan skal vi nå målene våre når vi ikke har penger til markedsføring? Vi valgte derfor å bruke organisk vekst som utgangspunkt, eksempelvis dele på våre private Instagrammer, samt LinkedIn og Facebook

Opprettelse

Denne fasen handler om å få på plass det aller meste av det praktiske i forhold til driften av nettbutikken slik at det er klart til gjennomføringsfasen. Vi valgte i denne fasen å bruke Shopify som vår nettbutikk-portal ovenfor WooCommerce. Det gjorde vi fordi Shopify virket mye enklere å sette opp, personalisere og modifisere i forhold til WooCommerce. I tillegg fikk vi en gratis student lisens til Shopify så da ble valget enkelt.

Hva gikk bra?

Shopify har et veldig intuitivt oppsett og det er enkelt å navigere seg igjennom. Derfor var selve opprettelsen av nettbutikken ganske enkel. Implementering av Google Analytics, Tag Manager og Facebook gikk også ganske lett og vi støtte ikke på problemer der. Prosessen for GA og GTM var ganske simpel, men det var annerledes fra WordPress, som vi brukte på bloggen.

Videre var implementering av betalingstjenestene vi bruker også ganske enkel. Vi valgte å gå for Stripe som betalingstjeneste da vi trengte org.nr for å kunne benytte oss av Vipps og Klarna. Stripe gir også en god fleksibilitet i forhold til at man da kan benytte seg av Visa, Mastercard og Amex

I denne fasen opprettet vi også kontoer på sosiale medier, hovedsakelig Instagram og Facebook. Målgruppen vår er ca. alderen 20-30 og de er aktive brukere av Instagram og Facebook, derfor var det viktig at vi var tilgjengelige på disse plattformene så fort som mulig. Selve opprettelsen gikk greit for seg, da vi er vandt med disse plattformene fra før av.

Utfordringer

Den første utfordringen vi støtte på gikk på betalingstjenester. Vi ønsket i utgangspunktet å bruke Vipps og Klarna, fordi dette er 2 kjente og pålitelige merkevarer i Norge. Utfordringen gikk på at vi trengte et org.nr for å kunne benytte oss av disse. Vi valgte å ikke opprette noe ENK eller AS for å få dette og vi endte derfor som nevnt med å bruke Stripe istedenfor.

Den neste utfordringen var kundeservice, mer spesifikt chat mulighet på nettsiden. Vi prøvde først å koble Messenger opp mot nettsiden og bruke det som chattetjeneste, men appen funket ikke slik vi ønsket. Vi fikk et Messenger-ikon nede i høyre hjørne, men den linket bare til et nytt vindu hvor den åpnet Facebook. Det neste vi prøvde var Shopify Chat, det ga heller ikke ønsket funksjonalitet da den kun ga chat-bot muligheter og ikke muligheten for live chat. Vi endte til slutt på tilleggstjenesten som heter Tidio, Den gir oss ønsket funksjonalitet med live chat-mulighet samtidig som vi kan sette opp automatiserte svar når vi ikke er tilgjengelige. 

Gjennomføring

Denne fasen handler om lanseringen av nettbutikken basert på arbeidet vi har gjort i planleggings- og opprettelsesfasene. Her gjelder å skape engasjement på sosiale medier, samt en smertefri lansering.

Hva gikk bra?

I forkant av lansering hadde vi en strategi med at vi skulle tease og legge ut bilder i sosiale medier og til slutt hadde vi en nedtelling på Instagram. På selve lanseringstidspunktet gikk det meste bra. Vi hadde flere kjøp den første timen etter nettbutikken ble lansert og vi fikk mange gode reaksjoner på sosiale medier. Etter lansering har vi fulgt opp med flere poster på sosiale medier og har en plan for hva og hvor vi legger ut videre. Vi tenker også å kjøre en såkalt «restock» etter hvert for å øke oppmerksomheten rundt produktet og merket.

Levering av produktet når kundene bestilte gikk også relativt smertefritt. Shopify lager automatisk en følgeseddel for hver kunde. Da var det enkelt for oss å printe ut, pakke og sende produktene avgårde.

Utfordringer

Den største utfordringen vi opplevde under gjennomføringen var hvor mange produkter vi kommer til å selge. Vi valgte først et lite opplag for å ikke sitte igjen med mange tote bags, men etter å ha sett interessen for merket og produktet blant venner og familie før lansering valgte vi å lage flere produkter. I skrivende stund har vi nesten solgt ut det opprinnelige og har snart en ny runde klar.

Totalt sett

Generelt sett har hele prosessen med å opprette en nettbutikk vært veldig lærerikt for meg personlig. Jeg har aldri brukt plattformer som Shopify og Tidio før og det har vært spennende å prøve og feile før vi endelig lanserte enn fullt fungerende nettbutikk. Shopify har mange innebygde løsninger som er veldig greit når man ikke har tid eller penger til å bygge en nettbutikk fra bunn av.

Totalt sett syntes jeg det er veldig gøy med konseptet «learning by doing» som vi har fått bruke en del når det kommer til selve nettbutikken.

One comment

  1. Pingback: Refleksjonsnotat | DIG2100 (2103)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *