Vurdering av DB sin nettbutikk
Vurdering av DB sin nettbutikk

Vurdering av DB sin nettbutikk

Det siste tiåret har digitalisering gjort et stort inntog i mange bransjer og kanskje spesielt det siste året med koronasituasjonen har e-varehandel blitt enda større enn det har vært. I dette innlegget skal jeg derfor vurdere nettbutikken til DB (tidligere kjent som Douchebags). Jeg skal vurdere nettbutikken basert på Even Ødegård i Inevo sine 10 vurderingskriterier.

DBJourney – en liten introduksjon

Før jeg gyver løs på selve vurderingen av DB sin nettbutikk vil jeg introdusere selskapet. DB er grunnlagt av den norske gründeren Truls Brataas og den svenske twintip-legenden Jon Olson. De var begge aktive utøvere som mente at utstyret de brukte var mye mer avansert enn det de pakket det ned i og slik ble ideen født. Brataas sydde prototyper på studenthybelen selv før han reiste til Kina og besøkte fabrikker. Han satset rubbel og bit og det er ikke vanskelig å se at det har betalt seg. Douchebag ble kåret til årets gasellebedrift i 2018 og i 2020 har de et mål om å nå 200 million kroner i omsetning (Finansavisen 2020).

Vurderingskriterier

  1. Førsteinntrykk
  2. Synlighet
  3. Brukervennlighet
  4. Kjøpsprosess
  5. Teknologi/hastighet
  6. Kundetilfredshet
  7. Trygghet
  8. Kundekommunikasjon
  9. Priser, utmerkelser og artikler
  10. Konsept og strategi

Førsteinntrykk

Førsteinntrykket av en nettside er svært viktig for en nettbutikk. Målet er at kunden skal finne nettbutikken og dets produkter interessant og spennende ved første blikk, og deretter forhåpentligvis ende i et salg. Ifølge Ødegård er det tre spørsmål du skal kunne svare på for et godt førsteinntrykk:

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?
Skjermdump fra DBjourney.com
Skjermdump fra DBjourney.com

Disse skjermdumpene er av forsiden til DB og med en gang ser man at vi kan svare på spørsmålene Ødegård stiller. Logoen til DB er tydelig oppe i høyre hjørne slik at vi kan se vi er på riktig sted. Samtidig er det en enkel og oversiktlig meny som informerer og mulighetene på nettsiden.

Db is a Scandinavian brand that makes clever travel gear to help people on the move stay ready for anything.

DBjourney.com

Sitatet er enkelt og forklarer godt hvorfor du skal gjennomføre kjøpet hos DB. DB lager produkter som gjør hverdagen og reisen enklere for deg. Totalt sett har DB et attraktivt førsteinntrykk som bygger tillit og interesse for kunden.

Terningkast: 5

Synlighet

Det neste punktet på listen handler om synlighet. Markedet DB operer i er preget av stor konkurranse, men DB er alene om å kombinere stil og brukervennlighet. Skjermbildene nedenfor viser DBs synlighet ved et Google search.

Skjermdump fra Google
Skjermdump fra Google

Her scorer altså DB bra på organisk søk når man søker etter navnet til merkevaren i google, men hva skjer når man eksempelvis søker backpack, bag eller skibag? Db henvender seg til ett internasjonalt marked og derfor må vi prøve de engelske søkeordene. På henholdvis backpack og skibag kommer de høyt opp når jeg foretok Google søket (kan variere utifra sted og tid), mens bag ikke viste noe spor av DB. Her syntes jeg det er et forbedringspotensiale når det kommer til både SEO og SEM. For å trekke frem noe positivt så er DB veldig aktive på sosiale medier og da spesielt Instagram. Det er daglig aktivitet både i story og feeden. De leverer spennende og godt innhold jevnt og trutt, samtidig har de et svært nettverk av influensere, utøvere og fotografer som jevnlig promoterer DB.

Terningkast: 4

Brukervennlighet

Brukervennlighet er en stor faktor for om kunden blir værende på nettsiden eller ikke. Nettbutikken til DB er innovativ, stilren og oversiktlig. Den appellerer til kunden og det er ikke vanskelig å navigere seg rundt. Nettbutikken er også tilpasset mobilformatet og det er ingen merkbar forskjell fra scrolle på Macen til mobilen. Det er vanskelig å identifisere noen punkter som kan forbedres her.

Terningkast: 6

Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen til en nettbutikk bør være så enkel som mulig. Ifølge Ødegård er det bedre jo færre felt du må fylle inn for å kjøpe produktet.

På produktsiden er det enkelt å trykke på «Add to cart» før en blir sendt til handlekurven med spørsmål om man vil fortsette og handle eller å videre til utsjekking. Trykker man seg videre til utsjekking blir du bedt om å fylle inn kontakt- og leveringsinformasjon. Det er ikke nødvendig å opprette en konto får å handle, noe jeg ser på som et pluss. Etter å ha fylt inn informasjonen får du valget mellom blant annet klarna, kredittkort, Paypal eller trustly. Betalingsmetodene er velkjente og det gir trygghet og tillit for kunden.

Etter å ha gått igjennom prosessen er det vanskelig å se hva som kan gjøres bedre eller annerledes og heller ikke her er det mye å påpeke, men fra et norsk ståsted ville Vipps vært en god betalingsløsning å inkludere.

Terningkast: 5

Teknologi og hastighet

Ifølge Ødegård vil ca 1 av 4 forlate nettsiden hvis den tar for lang tid å laste inn. Det er derfor viktig at nettsiden laster raskt. Jeg har brukt Google Pagespeed Insights tool for å analysere hastigheten på DB sin nettbutikk

Skjermdump hastighetstest Mobil
Skjermdump hastighetstest Laptop

Som du ser av resultatene ovenfor scorer DB dårlig både på mobil og laptop. Google mener at trege nettsider gir en dårlig opplevelse for brukeren og de straffer derfor slike nettsteder ved å gi de lav synlighet i søk (Renberg 2016). Resultatene tilsier at DB bør gjøre en grundig analyse og gjennomgang av nettbutikken sin slik at hastigheten øker.

Terningkast: 2

Kundetilfredshet

Kundetilfredshet er i dag nesten avgjørende for å lykkes med merkevaren sin. DB tilbyr idag gratis frakt for bestillinger over NOK 1500. Med tanke på at nesten alle produktene koster over 1500 kr, så er det merkelig at de ikke bare tilbyr gratis frakt for alt. Det ville gitt dem et innslagspunkt til.

DB tilbyr muligheten for å legge igjen en review på hvert enkelt produkt. Slik kan man som ny kunde se andre kunders opplevelser av både produktet, merkevaren og nettbutikken.

Skjermdump fra DBjourney.com

Nettbutikken har også muligheten for live chat med agenter i «åpningstiden», men åpningstiden er vanskelig å finne, da er boten Astrid god og ha, den lar deg legge igjen en beskjed og DB teamet tar kontakt når de får tid.

Terningkast: 5

Trygghet

Trygghet er en viktig faktor når det er snakk om e-varehandel. Er det trygt å handle her, er det noen skjulte kostnader og får jeg produktet til tiden? Det er nøkkelfaktorer som DB må fremme på nettsiden for å kunne betrygge kunden som skal foreta et kjøp.

DB er en norsk merkevare som satser internasjonalt. Derfor er hele nettsiden på engelsk. Nettbutikken fremstår gjennomført noe som fører til trygghet og tillit hos kunden. Andre ting som gjør at DB fremstår som trygg er at de har gode beskrivelser om produktet, merkevaren, historien og andre relevant informasjon.

Det at kunden også har muligheten til å legge igjen og lese såkalte reviews er positivt. Slik kan potensielle kunder lese andre kunders opplevelser og erfaring med merkevaren, selskapet og produktet de vurderer å kjøpe.

Terningkast: 5

Kundekommunikasjon

Kundekommunikasjon har mye å si for merkevarens omdømme. Fokus på god kommunikasjon skaper også engasjement blant kundene. Som nevnt tidligere har DB gode produktbeskrivelser på nettsiden, men de har også en egen side hvor de forteller historier om spennende personer i tilknytning med DB.

Samtidig har de en Instagrambruker med godt over 300 tusen følgere hvor de daglig deler kule og spennende innhold og bilder. På nettsiden har de som nevnt tidligere chat-funksjon samtidig som det er enkelt å finne kontaktinformasjon. De svarer raskt både via chat, mail og instagram.

Terningkast: 5

Priser, utmerkelser og artikler

DB skryter på sin nettside at de selger «award winning travel gear», men jeg kan ikke finne noe om hvilken pris de har vunnet på nettsiden dems.

Artikler derimot finnes det haugevis med blant annet i Dagens Næringsliv og Finansavisen. De kan du finne her, her, her og her.

Konsept og strategi

DB er et godt etablert merkevare med et tydelig konsept. Truls og Jon startet selskapet med et mål om å lage «travel gear» som ikke bare er praktisk, men som ser bra ut og er av god kvalitet. Det vil jeg si de har klart ganske bra. De har hele veien hatt en tanke om at de ville bli som GoPro og Red Bull, et internasjonalt merkevare.

Terningkast: 6

Oppsummering

Overordnet scorer DB stort sett bra på alle kriteriene til Even Ødegård, med unntak av teknologi og hastighet hvor de har et stort forbedringspotensiale. Sammenlagt vil jeg gi hele nettbutikken et terningkast 5. Hadde de scoret høyere på teknologi og hastighet skal man ikke se bort ifra at nettbutikken kunne fått ett terningkast 6 fra meg.

/Sivert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *